Με τα νομικά «ευρήματα» αφενός να μεταφερθεί από τους προμηθευτές στους καταναλωτές η ευθύνη καταβολής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, αφετέρου να συμψηφισθούν οι χρεώσεις που έχουν εισπράξει και αποδώσει οι εταιρείες από το 2008 μέχρι και το 2011, επιχειρεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να άρει το αδιέξοδο που έχει προκύψει μετά την ακύρωση από το ΣτE των παλαιότερων υπουργικών αποφάσεων.
Πρόκειται για την περιβόητη τροπολογία που κατατέθηκε χθες το απόγευμα στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ για το «νέο οικοδομικό κανονισμό», λίγα μόλις 24ωρα πριν ανακοινώσει τα αποτελέσματά της για το 2011 η ΔΕΗ, με την οποία επιχειρείται αφενός να αποτραπεί κάθε τυχόν μελλοντική αξίωση πελατών της να διεκδικήσουν επιστροφή των ΥΚΩ, αφετέρου να ρυθμισθεί αναδρομικά το θέμα από το 2008.
Η πρώτη από τις δύο νομικές «φόρμουλες» της ρύθμισης, ορίζει ότι υπόχρεοι καταβολής του ανταλλάγματος για τις ΥΚΩ δεν είναι πλέον οι προμηθευτές -όπως ίσχυε με τις υπουργικές αποφάσεις που ακύρωσε το ΣτΕ- αλλά οι καταναλωτές, οι οποίοι και το καταβάλουν προς τους παρόχους ηλεκτρισμού με διακριτή χρέωση στους λογαριασμούς που λαμβάνουν. Η δε χρέωση ΥΚΩ θα αποδίδεται από τους προμηθευτές τον επόμενο μήνα έκδοσης του λογαριασμού, σε ένα ειδικό ταμείο που δημιουργείται για το σκοπό αυτό, στον ανεξάρτητο διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας.
Τι αλλάζει...
Στην ουσία, για τους καταναλωτές δεν αλλάζει κάτι (ότι πλήρωναν πριν, αυτό θα πληρώνουν και τώρα), εκείνο που αλλάζει νομικά είναι ότι απαλλάσσονται από την ευθύνη τωνΥΚΩ οι προμηθευτές. Κάτι που κάνει νομικούς κύκλους της αγοράς να αναρωτιούνται κατά πόσο η συγκεκριμένη ρύθμιση μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τη ΔΕΗ ως «τέχνασμα» για να μην επιστρέψει τα 82 εκατ. ευρώ προς τις εταιρείες Energa καιHellas Power, όπως προκύπτει από την απόφαση του ΣτΕ. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, σε μια τέτοια περίπτωση θα είχαμε κατάφωρη παραβίαση των όσων προβλέπει τόσο η απόφαση του ΣτΕ, όσο και το κοινοτικό δίκαιο, και φυσικά θα άνοιγε ένας νέος κύκλος δικαστικών διενέξεων.
Συμψηφισμός, αναδρομικότητα
Το δεύτερο νομικό «εύρημα» προβλέπει συμψηφισμό για τα ποσά που βαρύνουν τους καταναλωτές κατά την περίοδο 2008-2011 με τα ποσά που αντιστοίχως έχουν καταβληθεί προς τους προμηθευτές τους, προκειμένου να ανακτηθεί το κόστος τωνΥΚΩ κατά τη χρονική αυτή περίοδο. Αν δε, από το συμψηφισμό προκύψει χρεωστικό υπόλοιπο σε βάρος των καταναλωτών, αυτό θα διαγράφεται. Τι επιδιώκεται με τη ρύθμιση αυτή ; «Να μην εγερθούν μελλοντικά αξιώσεις από καταναλωτές κατά τηςΔΕΗ», εκτιμούν κύκλοι της αγοράς. Νομικές πάντως πηγές θεωρούν ότι η αναδρομικότητα αντιβαίνει στο κοινοτικό δίκαιο.
Στο σημείο αυτό, πρέπει πάντως να επαναλάβουμε ότι μια νομική άποψη υποστηρίζει πως η περίπτωση της απόφασης του ΣτΕ για τις δύο εταιρείες δεν έχει καμία σχέση με δικαιώματα πελατών έναντι της ΔΕΗ. Δεν υπάρχει δηλαδή καμία βάση στο να εγερθούν αξιώσεις πελατών της ΔΕΗ, καθώς η εταιρεία δεν υποχρεούται να καταβάλει στους πελάτες της τις ΥΚΩ που λογιστικά και μόνο ανέγραφε στους λογαριασμούς της, διότι δεν προσέθετε τη δαπάνη αυτή, όπως είχε το δικαίωμα από τον νόμο, στην τιμή της κιλοβατώρας. Η μόνη νομική βάση- επιμένουν οι ίδιες πηγές- αφορά στην επιστροφή των χρεώσεων ΥΚΩ ύψους 82 εκ. ευρώ που εισέπραξε η ΔΕΗ προς τις δύο εταιρείες, Energa και Hellas Power.
Προσωρινού χαρακτήρα
Στην τροπολογία ορίζεται επίσης ότι παρ’ ότι η απόφαση τουΣτΕ κατήργησε τις υπουργικές αποφάσεις για τις ΥΚΩ των ετών2009 και 2010, εντούτοις καταργείται και η απόφαση για το 2011. Επιχειρείται δηλαδή «για το φόβο των Ιουδαίων» μια συνολική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η τροπολογία θα έχει προσωρινό χαρακτήρα, καθώς ήδη έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για το άνοιγμα της αγοράς των μη διασυνδεδεμένων νησιών (με τη θέσπιση του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών), που θα σηματοδοτήσει και το τέλος της μονοπωλιακής δραστηριότητας της ΔEH σε αυτήν, αίροντας όπως τουλάχιστον ελπίζουν κύκλοι της αγοράς τις στρεβλώσεις στο συγκεκριμένο θέμα…
Energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου