Φάση αναδιανομής, με στόχο τη διαμόρφωση συνθηκών σταθερότητας, διέρχεται η λιανική αγορά ηλεκτρισμού. Μετά την επιθετική είσοδο εταιριών, οι οποίες τελικά υποχώρησαν, περίοδος που συνιστά, επί της ουσίας, την αρχική φάση της αγοράς, τα δεδομένα αλλάζουν. Κύριο χαρακτηριστικό της νέας εποχής για τη λιανική του ηλεκτρισμού είναι η πιο ενεργητική δραστηριοποίηση από εταιρίες που έχουν και assets. Ωστόσο, τα βήματα που κάνουν στον τομέα αυτό τόσο η Elpedison Trading, όσο και ο Ήρων, με την Protergia να έχει δηλωθεί ότι θα εισέλθει στην αγορά, είναι εξαιρετικά προσεκτικά. Ο βασικός λόγος έχει να κάνει με τα υφιστάμενα τιμολόγια ηλεκτρισμού και το margin που συνεπάγονται, σε συνδυασμό με την ανάγκη των εταιριών να εντάξουν στο χαρτοφυλάκιο τους πελάτες που θα πληρώνουν.
Η αγορά της λιανικής του ηλεκτρισμού φαίνεται να ακολουθεί το δρόμο των τηλεπικοινωνιών. Όπως συνέβη και στις τελευταίες, υπήρξε μια αρχική φάση «ευφορίας», με τη δραστηριότητα εταιριών που εξαφανίσθηκαν στη συνέχεια, για να έρθουν αργότερα οι εταιρίες που έμειναν. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει τώρα και με τη λιανική αγορά ηλεκτρισμού. Το προφίλ των εταιριών αλλάζει, η αγορά δείχνει σημάδια καλύτερης οργάνωσης και οι προοπτικές αναμένεται να είναι έστω και συγκρατημένα αισιόδοξες, με την προϋπόθεση ότι τα δεδομένα θα αλλάξουν και τα περιθώρια κέρδους θα είναι ικανοποιητικά. Βέβαια, σε αυτή τη φάση καταγράφεται μια ανάσχεση της προσέλκυσης πελατών από τη ΔΕΗ και πιο συγκεκριμένα, στις κατηγορίες του οικιακού τιμολογίου και της μέσης τάσης, καθώς, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, θα υπάρξει ένα αξιοσημείωτο διάστημα κατά το οποίο οι καταναλωτές δεν θα εμπιστεύονται ακόμη και τις σοβαρές εταιρίες, λόγω του απόηχου της δυσμενούς εξέλιξης που υπήρξε με τη δραστηριοποίηση των Hellas Power και Energa. Εκτιμάται ότι η περίοδος αυτή θα κρατήσει τουλάχιστον μία διετία.
«Οι στρεβλώσεις της αγοράς ενέργειας και οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα δεν βοηθούν το γρήγορο και υγιές άνοιγμα της αγοράς στους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, ως προς την απόκτηση νέων πελατών και μεριδίου αγοράς», τόνισε στο energia ο διευθύνων σύμβουλος της Elpedison Trading Michel Piguet. Με αυτό το σκεπτικό η Elpedison Trading έχει μεν ως στόχο για το 2012 να διεισδύσει περαιτέρω στην αγορά, αλλά «με σταθερά και ασφαλή βήματα», όπως είπε ο κ. Piguet.
Με αυτήν την άποψη συντάσσεται και ο γενικός διευθυντής της Ήρων Δημήτρης Γεωργαντώνης, ο οποίος επισήμανε στο energia ότι δύο είναι τα βασικά κριτήρια για την επέκταση της εταιρίας. Από τη μία, το ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους και από την άλλη η εξασφάλιση των πληρωμών από τους πελάτες που θα εξυπηρετεί. Μάλιστα, η Ήρων ασφαλίζει μέρος του πελατολογίου της σε ασφαλιστική εταιρία και το κόστος αυτό επιμερίζεται και στους υποψήφιους πελάτες της, διαφορετικά δεν αναλαμβάνει την εξυπηρέτηση τους.
Πάντως, η ΟΤΣ φαίνεται να έπαψε να αποτελεί ανασχετικό παράγοντα για τη δραστηριοποίηση στη λιανική και ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρισμού. Από τη στιγμή που καταργήθηκε ο ΕΦΚ στην παραγωγή το κόστος της ενέργειας θεωρείται ότι δεν είναι τόσο δραματικό, με αναμενόμενη πλέον τη διαμόρφωση της ΟΤΣ είτε προς τα επάνω, είτε προς τα κάτω.
Η Elpedison Trading εστιάζει τη στρατηγική της κατά κύριο λόγο στην προσέλκυση πελατών της χαμηλής τάσης, ενώ στο οικιακό τιμολόγιο την ενδιαφέρουν οι μεγάλες καταναλώσεις, από 2000 MW και πάνω στο τετράμηνο. Η μέση τάση δεν αποτελεί πρωταρχικός στόχος της εταιρίας, αν και πρόσφατα ανακοίνωσε μια σειρά τυποποιημένων προϊόντων γι αυτήν την κατηγορία πελατών. Ο λόγος που το έκανε είναι γιατί δέχεται αιτήσεις από πελάτες της μέσης τάσης, προς τους οποίους απευθύνονται τα συγκεκριμένα προϊόντα, χωρίς, όμως να αποκλείονται και εκείνοι που δεν εμπίπτουν στην τυποποίηση αυτή. Γι αυτούς υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας πελατειακού μοντέλου, αλλά εφόσον παραχωρήσουν τους τελευταίους 12 λογαριασμούς του ηλεκτρικού.
Η διοίκηση της Elpedison Trading έχει αποφασίσει να κινηθεί με σχετικά πιο έντονους ρυθμούς το 2012 στη λιανική, συγκριτικά με ό,τι έπραξε το 2011, αλλά πάντα με γνώμονα ένα βιώσιμο μοντέλο, που να οδηγεί στη σταθερότητα του χαρτοφυλακίου της.
Επίσης, η στρατηγική της φέτος περιλαμβάνει την παροχή ενεργειακών υπηρεσιών προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά, όπως, για παράδειγμα, την εξοικονόμηση ενέργειας, σε συνεργασία με τη Schneider Electric. Στο πλαίσιο της τιμολογιακής πολιτικής που εφαρμόζει για το 2012, δεν χρεώνει ισχύ και πάγια στους πελάτες της, στην εξυπηρέτηση των οποίων στοχεύει να επενδύσει σημαντικά.
Οι μετρητές που εξυπηρετεί σήμερα η Elpedison Trading δεν ξεπερνούν τις 10.000.
Η Ήρων, από την πλευρά της, στοχεύει σε «καλούς πελάτες», με καταναλώσεις πάνω από 2000 MW, ενώ δεν σκοπεύει, προς το παρόν, τουλάχιστον να μπει στο οικιακό τιμολόγιο. Τα κριτήρια της για την προσέλκυση πελατών στηρίζονται στο περιθώριο κέρδους που αφήνουν και στην εξασφάλιση της αποπληρωμής των τιμολογίων. Αυτήν την πρακτική σκοπεύει να συνεχίσει η εταιρία, έως ότου διαφοροποιηθούν οι συνθήκες στην αγορά, κυρίως, στο θέμα των τιμολογίων. «Η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι πολύ χαμηλή σήμερα», λέει ο κ. Γεωγραντώνης. «Είναι τόσο φθηνή που δεν συμφέρει ούτε την ίδια τη ΔΕΗ».
Σήμερα η Ήρων εξυπηρετεί περί τους 2000 μετρητές, η πλειοψηφία των οποίων είναι στη μέση τάση.
Σε πρόσφατη εκδήλωση του ΙΕΝΕ ο εντεταλμένος σύμβουλος και γενικός διευθυντής της Protergia, του ομίλου Μυτιληναίος, Ντίνος Μπενρουμπή επισήμανε ότι τα ισχύοντα τιμολόγια δεν διευκολύνουν τη δραστηριοποίηση στη λιανική. «Δεν μπορείς να μπεις μόνο με καύσιμο το φυσικό αέριο, αν δεν έχεις ισοζύγιο με λιγνίτες και υδροηλεκτρικά». Παρόλα αυτά, η Protergia σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί και σε αυτόν το τομέα «όχι γιατί πιστεύουμε ότι είναι υγιές το retail», όπως είπε ο κ. Μπενρουμπή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου