Σε μόνιμο «πονοκέφαλο» κατά τον τελευταίο ένα χρόνο συνιστούν οι απλήρωτοι λογαριασμοί του ηλεκτρικού για τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς παρόχους, Aegean Power και Energa. Το πρόβλημα αποδίδεται κατά ένα σημαντικό μέρος στην οικονομική κρίση και τη συρρίκνωση των εισοδημάτων, αλλά δεν λείπουν και εκείνοι οι καταναλωτές που συστηματικά «δοκιμάζουν» τις αντοχές των προμηθευτών, καθυστερώντας σημαντικά να αποπληρώσουν λογαριασμούς.
Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο για τη ΔΕΗ, λόγω του ότι έχει μεγάλη πελατειακή βάση και ειδικά τους καταναλωτές που ανήκουν στις λεγόμενες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Σύμφωνα με στοιχεία της Επιχείρησης, το 10% των πελατών της είναι αυτοί που δεν πληρώνουν, ενώ το υπόλοιπο 90% είτε πληρώνει κανονικά, είτε έχει προχωρήσει σε διακανονισμούς αποπληρωμής καθυστερημένων λογαριασμών. Οι ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις της ΔΕΗ στη χαμηλή και μεσαία τάση το 2010 ανήλθαν σε 461 εκατ. ευρώ, έναντι 321 εκατ. ευρώ το 2009 και στο πρώτο τρίμηνο του 2011 το ποσό αυτό «σκαρφάλωσε» στα 486 εκατ. ευρώ.
Για την Aegean Power μόνον το 1,5% της πελατειακής βάσης της (100.000 μετρητές) είναι αυτοί που δεν μπορούν να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στο energia. Το ποσοστό αυτό αφορά ισόποσα σε οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές. Η εταιρία, πάντα σύμφωνα με την ίδια, έχει περιορισμένες επισφάλειες.
Στην Energa οι πελάτες που δυσκολεύονται να πληρώσουν με καθυστέρηση έστω και μίας ημέρας αποτελούν το 40% της πελατειακής βάσης της (80.000 μετρητές), ενώ αυτοί που ξεπερνούν τις 150 ημέρες είναι περίπου το 2,5%.
Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζουν όλοι οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας σήμερα είναι το γεγονός ότι στη ΔΕΗ οι μεγαλύτερες ουρές στα καταστήματα της παρατηρούνται όχι για τις πληρωμές λογαριασμών, αλλά για τους διακανονισμούς απλήρωτων λογαριασμών.
Πάντως, η ΔΕΗ είναι η πιο ευέλικτη σε ό,τι έχει να κάνει με τη διακοπή της ηλεκτροδότησης στους πελάτες που δεν πληρώνουν. Δέχεται διακανονισμούς, σε μια προσπάθεια να εξαντληθούν τα όρια ανοχής στους «κακούς» πελάτες, που μπορεί να μην έχουν πληρώσει ακόμη και τρεις-τέσσερις λογαριασμούς. Βέβαια, έχει αναγκασθεί να κατεβάσει «διακόπτη» σε εκείνους τους καταναλωτές που δεν τηρούν ούτε τους διακανονισμούς, ενώ είναι πολύ προσεκτική, όπως έγινε γνωστό από την Επιχείρηση, με τους πελάτες που ανήκουν στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Πάντως, στη ΔΕΗ έχουν καταγραφεί και περιπτώσεις όπου έχει κοπεί το ηλεκτρικό από κάποιον κακό πελάτη, ο οποίος στρέφεται στην κλοπή ηλεκτρικού ρεύματος από κολόνες της Επιχείρησης!
Αντίθετα, οι ιδιώτες πάροχοι εάν διαπιστώσουν ότι πελάτες τους δεν έχουν πληρώσει δύο λογαριασμούς, τους κόβουν το ρεύμα.
Αυτό είναι και το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα της αγοράς, καθώς έχει παρατηρηθεί καταναλωτές που έχουν αφήσει «φέσια» σε μια εταιρία να μετακινούνται σε άλλη, τροφοδοτώντας έτσι μια ανεξέλεγκτη κατάσταση. Ο έλεγχος των τσαμπατζήδων δεν είναι εύκολος από τις εταιρίες, οι οποίες το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να ζητούν τους τελευταίους λογαριασμούς ρεύματος από τους υποψήφιους, νέους πελάτες τους, σε μια προσπάθεια να διαπιστώσουν εάν πράγματι είναι τακτικοί στην πληρωμή των υποχρεώσεων τους. Υπάρχουν όμως πολλοί που υποστηρίζουν ότι έχουν χάσει τους λογαριασμούς και έτσι κερδίζουν χρόνο, «φεσώνοντας» και τον επόμενο προμηθευτή.
Μπροστά στο πρόβλημα αυτό η ΡΑΕ έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση ως τις 2 Σεπτεμβρίου μια σειρά προτάσεων, προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση με τους κακοπληρωτές του ηλεκτρικού. Την παρέμβαση αυτή χαιρέτισαν με ικανοποίηση τόσο η ΔΕΗ όσο και οι δύο άλλες εταιρίες, προσδοκώντας ότι επιτέλους θα μπει μια τάξη στο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί.
Οι εναλλακτικοί πάροχοι, Aegean Power και Energa τάσσονται υπέρ ριζοσπαστικών μέτρων, όπως, η καθιέρωση ενός Τειρεσία, για τον έλεγχο των κακοπληρωτών, κάτι αντίστοιχο που έκανε και η γειτονική Τουρκία . Ωστόσο, η ΡΑΕ φαίνεται να διαφωνεί με την προοπτική αυτή, με το σκεπτικό ότι κάτι τέτοιο άπτεται της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, από την οποία δεν έχει εξασφαλισθεί η εξουσιοδότηση και επιπλέον, γιατί θεωρεί ότι οι εταιρίες δεν έχουν εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες διαχείρισης της συγκεκριμένης κατάστασης.
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου από το: Energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου